AKUMULATOR to jedno z dwóch źródeł prądu w każdym aucie z silnikiem spalinowym, po alternatorze.

W samochodach najbardziej rozpowszechnionym akumulatorem jest akumulator kwasowo-ołowiowy, który zbudowany jest z elektrody ołowiowej, elektrody z tlenku ołowiu oraz ok. 37% roztworu wodnego kwasu siarkowego, pełniący rolę elektrolitu. Zazwyczaj, akumulator przeznaczony do aut osobowych jest zbudowany z 6 ogniw ołowiowo-kwasowych połączonych szeregowo. Każde z ogniw dysponuje siłą elektromotoryczną rzędu 2,1 V. Łatwo więc policzyć, że akumulator generuje napięcie znamionowe, wynoszące 12,6 V. Akumulatory kwasowo-ołowiowe umożliwiają przepływ dużych prądów, stąd znalazły szerokie zastosowanie w samochodach z silnikami spalinowymi.

Podstawowym parametrem akumulatora jest jego pojemność, wyrażona w amperogodzinach (Ah), a także prąd rozruchowy (A). Pojemność zależna jest od metody rozładowywania, z tego też powodu wprowadzono pojemność 10 godzinną, tj. aby rozładować w ciągu 10 h akumulator 50 Ah, korzystać należy z prądu o natężeniu 5 A.

O akumulatorach słyszymy często podczas zimy, bowiem element ten zawodzi wielu kierowców, gdy temperatura spada do kilkunastu stopni poniżej zera. Dzieje się tak, dlatego że przy ostrych mrozach pojemność akumulatora gwałtownie maleje, powodując problemy z uruchomieniem auta. W ekstremalnych warunkach może dojść do zamarznięcia elektrolitu, co nieodwracalnie uszkadza akumulator. Kiedyś panował zwyczaj, że podczas okresu mrozów i niskich temperatur kierowca wyjmował akumulator z samochodu po zaparkowaniu i zabierał go do mieszkania na noc, a montował dopiero tuż przed odjazdem. We współczesnych czasach, niektórzy producenci odradzają samodzielne ingerencje w akumulator, bowiem każdorazowe odłączenie może wiązać się z uszkodzeniem elektroniki i skasowaniem pamięci sterowników.

Co zrobić natomiast, gdy okazało się, że akumulator w naszym samochodzie wymaga doładowania?
Podczas tej czynności należy pamiętać o kilku zasadach. Po pierwsze, najpierw odłączamy biegun ujemny, a następnie dodatni. Po drugie, unikajmy przechylania akumulatora, aby zniwelować ryzyko wycieku elektrolitu. Gdy już podłączymy akumulator do prostownika, warto ładować go prądem stałym w pomieszczeniu o dobrej wentylacji, bo w trakcie ładowania wydziela się wodór i tlen. Zazwyczaj akumulator powinno się ładować od kilku do kilkunastu godzin, a z pomocą przyjdzie nam prostownik, który automatycznie wyreguluje ten proces i czas ładowania.

Co oznacza z kolei, że dany akumulator jest bezobsługowy?
To popularne określenie odnosi się do praktycznie wszystkich obecnych na rynku akumulatorów. Nie oznacza to oczywiście, że po podłączeniu akumulatora możemy o nim do końca zapomnieć. Termin „bezobsługowość” odnosi się do tego, że charakteryzują go mniejsze ubytki elektrolitu, przez co w porównaniu z tradycyjnym akumulatorem kwasowym, jest łatwiejszy w obsłudze (nie trzeba go co miesiąc kontrolować). Nie zwalnia to jednak użytkownika z dbania o akumulator i przestrzegania podstawowych zasad jego eksploatacji.

Kolejne, częste pytanie kierowców dotyczy tego, czy można zamontować w samochodzie akumulator o pojemności wyższej, niż zalecana. Wciąż miejsce ma dyskusja na ten temat, wydaje się jednak, że w trosce o prawidłową eksploatację warto stosować się do zaleceń producenta, które możemy znaleźć między innymi w instrukcji obsługi pojazdu. Wielu ekspertów jest zdania, że zbyt duży akumulator będzie notorycznie niedoładowany i zużyje się szybciej, niż jego mniejszy odpowiednik.

Jak należy obchodzić się z akumulatorem, żeby służył nam długo i bez problemów? Lista wskazówek jest stosunkowo długa. My postaramy się przytoczyć kilka z nich. Zimą, warto przed uruchomieniem silnika wyłączyć wszystkie, zbędne urządzenia elektryczne (radio, światła, wentylator, itd.). Poza tym, unikajmy długiego kręcenia rozrusznikiem – przekręcamy kluczyk w stacyjne na krótkie, maksymalnie 5-sekundowe okresy i pomiędzy poszczególnymi próbami dajemy odpocząć akumulatorowi około pół minuty. Pamiętajmy też o wciśnięciu sprzęgła podczas tej czynności, bowiem ułatwi rozrusznikowi to w sposób znaczący kręcenie silnikiem. Z kolei jeśli mieszkamy w mieście, i przemieszczamy się najczęściej na krótkich trasach, warto czasem zabrać auto na dłuższą przejażdżkę, żeby akumulator miał szansę się prawidłowo naładować.

Jeśli akumulator w naszym samochodzie zawodzi coraz częściej, najprawdopodobniej jedynym wyjściem z sytuacji jest kupno nowego. Zalecamy wybór produktów znanych, renomowanych producentów, które zapewniają jakość i łatwość w obsłudze. W KT Motors oferujemy pełną gamę akumulatorów do wszystkich modeli samochodów, motocyklu i innych pojazdów mechanicznych.

 

Działaj razem z nami na rzecz ochrony środowiska naturalnego! Oddaj nam zużyty akumulator!

Nie trzymaj starego zużytego akumulatora w piwnicy lub garażu, nie wyrzucaj go w lesie ani do pojemników z odpadami komunalnymi. Przynieś go do naszego punktu, a my poddamy go profesjonalnemu recyklingowi.

Zużyte akumulatory są zaliczane do odpadów szczególnie szkodliwych dla środowiska. Substancjami szkodliwymi dla środowiska, pochodzącymi ze zużytych akumulatorów, są:

- ołów i jego związki

- kwas siarkowy

- uszczelniające pasty, zawierające m.in. związki metali ciężkich

- tworzywa sztuczne, przede wszystkim polipropylen i ebonit

W związku z tak znacznym nagromadzeniem w zużytych akumulatorach substancji szkodliwych dla środowiska, konieczne jest tworzenie systemów zbiórki i recyklingu akumulatorów. Tak, aby podczas produkcji nowych urządzeń w możliwie wysokim stopniu wykorzystywać surowce pochodzące z recyklingu.

 

Zbiórka zużytych akumulatorów.
Zgodnie z Art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami, punkty sprzedaży detalicznej przy sprzedaży nowego akumulatora są zobowiązane do odbioru od kupującego zużytego akumulatora ołowiowego (kwasowego). Dodatkowo podmioty wprowadzające akumulatory na rynek są obowiązane stworzyć taki system zbiórki zużytych akumulatorów, aby każdy konsument niezależnie od swojej lokalizacji mógł w łatwy sposób oddać swój zużyty akumulator celem recyklingu.

Realizując zalecenia ustawy każdy sprzedawca akumulatorów jest zobowiązany do odbioru zużytego akumulatora nie tylko w przypadku sprzedaży nowego urządzenia, ale również w przypadku, kiedy konsument dostarczy do jego placówki zużyty produkt z chęcią przekazania go do recyklingu.

Wszystkie zużyte akumulatory zebrane w ramach sieci zbiórki są gromadzone i przekazywane do zakładów recyklingu. Tam rozkładane są na elementy składowe rozdrabniane i poddawane procesom mechanicznym i chemicznym, których zadaniem jest przekształcenie zużytego produktu w surowce przeznaczone do dalszego wykorzystania.

 

Podstawowymi produktami uzyskanymi w takim procesie recyklingu są:

- ołów rafinowany i stopy ołowiu odbierane głównie przez producentów akumulatorów ołowiowych

- wyroby walcowane i wyciskane z ołowiu i stopów ołowiu

- krystaliczny siarczan sodu, stosowany w przemyśle chemicznym, głównie do wytwarzania detergentów

- granulat polipropylenu - wykorzystywany w produkcji tworzyw sztucznych.

 

Aby lepiej zapobiegać powstawaniu zagrożeń dla środowiska spowodowanych produkcją akumulatorów firma KT Motors uczestniczy od momentu jej powstania użytkowania akumulatorów i ochrony środowiska przed zagrożeniami z nich wynikającymi oraz kształtowanie świadomości społeczeństwa na temat potrzeby recyklingu akumulatorów.

 
Wszystkie akumulatory, dostępne w KT Motors są fabrycznie nowe i posiadają pełną gwarancję producenta (12 lub 24 miesięcy).