CZĘŚCI DO AUT NA GWARANCJI

Warto znać swoje prawa
Czy oznacza to, że kierowcy muszą decydować: albo drogi przegląd, albo utrata gwarancji? Nie, unijne przepisy zapewniają nam prawo wyboru. To klient decyduje, gdzie ma być serwisowane jego auto – w ASO czy warsztacie niezależnym. Zgodnie z aktualnie obowiązującym rozporządzeniem Komisji UE nr 461/2010, czyli tzw. nowym GVO (weszło w życie 1 czerwca 2010 r.), poprawnie wykonany pod względem technicznym przegląd w serwisie niezależnym nie może być powodem odmówienia właścicielowi samochodu praw wynikających z gwarancji!

Przepisy GVO gwarantują wszystkim kierowcom pełną swobodę decyzji, co do tego czy skorzystać z usług ASO, czy też wybrać ofertę niezależnego serwisu samochodowego. Druga opcja okazuje się niejednokrotnie tańsza, pod względem przeprowadzenia usługi i wymiany elementów i podzespołów samochodowych. Jednak w przypadku, gdy w okresie gwarancyjnym musi dojść do naprawy, którą zobowiązany jest sfinansować producent, wtedy taka usługa musi zostać przeprowadzona wyłącznie w autoryzowanym serwisie i przy użyciu oryginalnych części.

Jak uniknąć kłopotów... Tak naprawdę żaden producent aut nie udziela gwarancji za darmo – żeby móc z niej korzystać, trzeba regularnie stawiać się na przeglądach serwisowych (zazwyczaj co 15 lub 30 tys. km albo co rok, w zależności, co nastąpi wcześniej). Właściciele nowych aut często narzekają na wysokie ceny takich usług w autoryzowanych stacjach obsługi, ale nie chcąc ryzykować utraty gwarancji, zaciskają zęby i płacą.
Wystarczy zajrzeć do dowolnej książki serwisowej auta – nie znajdziemy tam zapisu nakazującego użytkownikowi samochodu wykonywanie napraw i przeglądów wyłącznie w autoryzowanych serwisach producenta pod groźbą utraty gwarancji. Oczywiście, koncerny samochodowe zastrzegają sobie prawo do odmowy wykonania naprawy gwarancyjnej w przypadku, gdy bezpośrednią przyczyną powstania usterki będzie albo wadliwie wykonana naprawa poza oficjalną siecią serwisową, albo zastosowanie nieoryginalnych części. Trzeba jednak pamiętać o tym, że to producent ma obowiązek udowodnić taką zależność.

Uwaga na części
Słowo „oryginalne” w tym przypadku nie oznacza wyłącznie dostępnych w ASO podzespołów z wytłoczonym logo producenta. Zgodnie z unijnymi dyrektywami producenci dostarczający części na tzw. pierwszy montaż (oznaczane jako Q, OE lub O) w większości przypadków mają prawo sprzedawać te same podzespoły niezależnym dystrybutorom pod swoją marką, zatem dostęp do nich uzyskują też niezależni dystrybutorzy tacy jak KT Motors.

Dodatkowo dopuszcza się też często montaż zamienników renomowanych producentów, które sklasyfikowano jako części o jakości porównywalnej z oryginałem. Zresztą takie podzespoły używane są często  również przez warsztaty autoryzowane.

Warsztat wybieraj z głową
Na obsługę nowych samochodów w serwisach niezależnych decydują się głównie klienci flotowi. Prywatni użytkownicy wciąż zwykle się tego obawiają. Co prawda w takich sytuacjach ryzyko utraty gwarancji zawsze występuje, ale dzięki stosowaniu się do kilku zasad można je zminimalizować. Trzeba wybrać warsztat z odpowiednim wyposażeniem (sprzęt i oprogramowanie), używać wyłącznie części akceptowanych przez producenta auta oraz wykonać wszelkie czynności zgodnie z zalecaną technologią. Należy też zadbać o szczegółową dokumentację wszystkich czynności.

To zyskujesz
- Oszczędność na robociźnie – osoby wybierające serwis niezależny mogą obniżyć koszty eksploatacji auta. Stawka za roboczogodzinę poza ASO może być wielokrotnie niższa!
- Większy wybór części – sami decydujemy, jakie części zostaną zamontowane, np. można stosować olej, do którego mamy zaufanie (jeśli jest zgodny z normami producenta auta).
- Wygoda – właściciele pojazdów różnych marek mogą serwisować je i kupować dogodne części w jednym miejscu i dzięki temu zyskać dodatkowe upusty.

Najważniejsze jest jednak to, że nas, klientów, w Unii Europejskiej chroni ponad 90 dyrektyw dotyczących homologacji i certyfikacji części zamiennych. Oznacza to, że elementy, które kupujemy w KT Motors, gwarantują nam odpowiedni poziom zarówno pod względem bezpieczeństwa, jak i ochrony środowiska.

Korzystając z takich części i usług warsztatów niezależnych nie trzeba się obawiać utraty gwarancji na samochód. Wystarczy po dokonaniu przeglądu poprosić o formularz zawierający spis wykonanych czynności. Wraz z fakturą i pieczątką w książce gwarancyjnej pojazdu będzie on stanowić dowód, że przegląd wykonano zachowując obowiązujące standardy. Producent samochodu (gwarant) nie może odmówić uznania takiego przeglądu, a w razie konfliktu to do niego będzie należało udowodnienie, że niewłaściwie wykonano czynności serwisowe.

Wszystkie części zarówno te na pierwszy montaż, jak również zamienniki renomowanych producentów, które sklasyfikowano jako części o jakości porównywalnej z oryginałem dostepne są w ofercie KT Motors.